luni, 20 iunie 2011

Capricii de management

Geoffrey James, autor şi antreprenor, face o analiză a "capriciilor de management" în care dă şi o poziţie pentru cel care este obiect al managementului contextual aplicat.

De pildă, pentru Six Sigma, care în opinia lui James este o creatoare a unei ierarhii ce pretinde că ştie să facă treaba mai bine decât cei care o fac în practică, sugerează o strategie care să includă justificarea taskurilor reduse cu 20% prin şedinţele Six Sigma.

Sau, Managementul prin Obiective, care este în realitate un proces prin care se asumă ce a mers într-un an anterior sau prin care se va acţiona total diferit faţă de cele agreate, jusitificând apoi cu orice preţ şi prin orice argument că alre legătură cu planul iniţial. Ceea ce poţi face, în opinia lui James, este să îţi asumi obiective cât mai vag formulate cu putinţă, astfel încât să poţi justifica mult mai uşor rezultatele şi acţiunile ulterioare, nefiind necesar să te simţi jenat că înşeli sistemul, poate pentru că chiar şeful tău face la rândul său acelaşi lucru.

*****

Desigur, există o serie de instrumente dezvoltate de sistemele de management care sunt utile în diferite situaţii şi slujesc anumitor obiective. Este greu de estimat dacă unul sau altul poate fi aplicat în mai multe sisteme şi are utilitate în mai multe contexte. De multe ori este la latitudinea managementului superior şi al acţionarilor să aprecieze dacă îşi asumă unul sau mai multe astfel de soluţii, bazate pe nişte studii interne şi externe, creând astfel un anume nivel de aşteptări asupra rezultatelor.

Ca beneficiar direct al unui asemenea instrument, angajatul trebuie să dovedească flexibilitatea în a-şi urmări obiectivele personale şi profesionale astfel încât orice solicitare din partea organizaţiei în care se găseşte să se circumscrie cumva obiectivelor sale.

Abordarea pe care o are James asupra situaţiilor specifice despre care vorbeşte este una realistă şi nostimă în acelaşi timp, vor observa cei care au petrecut un număr de ani într-o multinaţională sau într-o organizaţie care a folosit sau foloseşte aceste instrumente. Există o întreagă "literatură de supravieţuire la birou", care tratează în modalitatea abordării dezastrelor de mare anvergură o situaţie de zi cu zi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu