luni, 12 decembrie 2011

Clișeistica de serviciu sau legendele de cultură

De pildă: "Dacă ai vândut asigurări de viață, vei putea vinde orice!"


Recunosc, un clișeu pe care l-am folosit și eu în discuțiile cu mulți candidați care dovedeau o accentuată aplecare antreprenorială. Un clișeu care își găsește fundamentul în multe puncte de sprijin, cele mai multe legate de partea de pregătire/training în acest domeniu, recunoscut ca fiind în general de excepție. Alteori sprijinit de exemple, iarăși, de excepție, adică de oameni care au avut o carieră fulminantă, o ascendență greu de imaginat, contextualizată unei perioade de avânt al domeniului. 


Desigur, "a vinde" înțeles în cel mai etic mod cu putință.


Este vorba despre a reuși să sintetizezi în câteva întâlniri cu potențialul tău client aspecte care țin și de educație financiară, și de consultanță financiară, și de vânzare-persuasiune, și de alte domenii ale vieții, care implică o experiență de viață complexă, de multe ori neconformă cu vârsta fragedă a tânărului entuziast din fața clientului. Dar, "entuziasmul este cel care vinde", iar companiile știu asta foarte bine, direcționând recrutarea și pregătirea personalului sub egida acestui principiu.


Mecanismul este autogenerativ, se hrănește din el însuși, motivația de a exista a procesului de vânzare este motivația consultantului legată de nevoile lui interne: dezvoltare personală și profesională, bani, etc.


Este cu siguranță mult exagerată și destul de părtinitoare ideea că foarte multe aspecte ale acestui domeniu sunt legate de o Clișeistică de serviciu, de niște lucruri care funcționează, fie statistic, fie practic. O argumentație de bază spune că orice domeniu are un best-practice, un nivel de funcționalitate coroborat cu profesionalism, care să asigure schimburile comerciale ale domeniului sau însăși rațiunea existenței lui.


Vin cu completarea de rigoare: "Dacă vinzi asigurări de viață în perioadă de criză financiară, vei dobândi abilitatea de a-ți îndeplini visele!" Criză, a se înțelege un cumul de elemente contextuale pe care cei mai mulți le apreciază potrivnice activității de consultanță; visele, a se înțelege capacitatea de a identifica și formula obiective mai aproape de nevoile interne și de realitatea înconjurătoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu